onsdag 4 april 2012

Terry Pratchett - Små Gudar


Den Store Guden Om har förlorat sina tillbedjare, han har bara en kvar, en ganska korkad novis vid namn Brutha. Den stora guden Om framställs gärna som en stor tjur som trampar ner de otrogna, eller en örn. Men nu är han en liten sköldpadda som ständigt (och utan framgång) förbannar sin omgivning. Det enda han lyckas frammana är ett pyttelitet åskmoln och en pytteliten blixt som bränner Bruthas ena ögonbryn. Dessutom hatar Om örnar, eftersom de är det enda djur som kommit på hur man äter sköldpaddor.

Första tredjedelen av Små gudar är hysteriskt rolig och jag fnittrade vilt på var och varannan sida. Pratchetts beskrivningar och små fotnoter är ofta träffsäkra och oväntade. Persongalleriet är utmärkt, speciellt den före detta Store Guden Om som nu är den lilla guden Om. Jag älskar sättet religionen beskrivs på, hur det framgår att profeterna egentligen hittade på det mesta av reglerna. När Brutha citerar någon av lagarna är Oms svar ofta ”Har jag sagt det?”, eller så kommer han inte alls ihåg profeten i fråga.

Tyvärr håller sig inte tonen genom hela romanen. Humorn försvinner aldrig helt, men trappas ner och ger plats för en lite mer seriös stämning. Det är tydligt att boken är en kommentar till religion i vårt eget samhälle, en grund för eftertanke. Människorna har slutat tro på Guden, istället tror de på, och fruktar, Kyrkan. Historien visar vad som kan hända om fel person hamnar i en styrande ställning inom en så mäktig institution som kyrkan. Men den visar också vad som kan hända om en liten man med en sköldpadda vågar sätta sig upp emot den personen.

Jag tycker Pratchetts Små gudar har en hel del bra att säga och jag tycker dessutom att den är lysande underhållning. Men jag hade gärna sett lite mer humor i bokens andra halva också, för komiken är utan tvekan det bästa med romanen. Därför stannar mitt betyg på 3,5 av 5 monster.


4 kommentarer:

  1. Häller inte till fullo med, då jag anser att Pratchetts storhet ligger i hans fina sammanflätning av humor (främst den subtilt intertextuella) och allvar där mer övergripande teman ges ett perspektiv. Men så är jag en Pratchett-fanboy av pinsamma mått. :D Inte hans absolut bästa verk men nog värt en fyra iaf. Som parallell kan hans "Pyramids" läsas, likartat tema men med en egyptisk prägel, och även den hysteriskt rolig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade Pyramids stående i bokhyllan, men den tycks ha kommit bort i någon flytt. Får investera i den igen. Och det blir absolut mer Pratchett framöver, men jag tänkte börja från början den här gången :)

      Radera
  2. Ett tips är att alltid läsa honom på orginalspråk och undvika översättningar. Det är så väldigt mycket av hans "ordvitsar" som kommer bort i översättning. Och framför allt så läggs ibland dåliga sådana till på svenska som inte fanns i orginael. Det vill jag gärna slippa.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag vet och det är planen att läsa honom på engelska i fortsättningen, men hade Små gudar stående i bokhyllan på svenska (förmodligen efter någon bokrea. Kanske läser jag om den på originalspråk någon gång framöver :)

    SvaraRadera